Klachtenregeling

Uw tevredenheid over onze zorgverlening en onze organisatie is heel belangrijk voor ons, maar ook uw ontevredenheid. Vanzelfsprekend doen we er alles aan om deze ontevredenheid weg te nemen.


Als u ontevreden bent  over de geleverde zorg of ondersteuning dan bespreekt u dit bij voorkeur eerst met uw zorgcoördinator of de persoon die u deze zorg heeft geleverd. Als dit niet leidt tot een (volledige) oplossing kan kunt u de klacht voorleggen aan de Klachtenfunctionaris.


U kunt uw klacht ook rechtstreeks voorleggen aan de Klachtenfunctionaris. Ook klachten die niet gaan over de geleverde zorg kunt u aan de Klachtenfunctionaris voorleggen, bijvoorbeeld als we de afspraken die we met u hebben gemaakt niet (volledig) zijn nagekomen.

De Klachtenfunctionaris


Op grond van de Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) moet een persoon die een klacht heft over de zorgverlening van een zorgaanbieder de gelegenheid krijgen om de klacht voor te legen aan een Klachtenfunctionaris. Deze Klachtenfunctionaris onderzoekt op basis van een klacht onder meer of de zorgaanbieder de zorg veilig, doeltreffend, doelmatig, tijdig en cliëntgericht heeft verleend. De Klachtenfunctionaris kan u helpen bij het opstellen van de klacht.


SPOT en haar leden vinden het belangrijk dat een klacht zo snel mogelijk naar tevredenheid wordt opgelost. Daarom heeft SPOT de behandeling van klachten voor haar leden gezamenlijk georganiseerd. Hierdoor houdt de vereniging zicht op de kwaliteit van de zorg- en dienstverlening door haar achterban. Bovendien kunnen leden van SPOT hierdoor een snelle, onafhankelijke en eerlijke behandeling van klachten garanderen.


Het Klachtenreglement van SPOT is vastgesteld in afstemming met cliëntenorganisatie Ieder(in).

Een klacht indienen


U kunt de Klachtenfunctionaris bereiken via:

email: klacht@verenigingspot.nl
telefoon: 035 – 54 27 517
per post: Postbus 5135, 1410 AC Naarden


De behandeling van een klacht is gericht op het bereiken van een voor u en de zorgaanbieder bevredigende oplossing. De Klachtenfunctionaris bespreekt met u de klacht en zal in eerste instantie proberen om de klacht door bemiddeling op te lossen. Lukt dit niet, dan kan de Klachtenfunctionaris een overleg organiseren waarin u en de zorgaanbieder oplossingen kunnen bespreken.


De Klachtenfunctionaris kan daarbij deskundigen uitnodigen of raadplegen.


Vermeld bij het indienen van een klacht alstublieft een telefoonnummer waarop de Klachtenfunctionaris u kan bereiken.


Uiterlijk vier weken na ontvangst van de klacht brengt de Klachtenfunctionaris een advies uit, waar de zorgaanbieder binnen twee weken op moet reageren.


Er zijn geen kosten verbonden aan het indienen van een klacht bij de Klachtenfunctionaris.